
|
I. Indicatorii financiari de performanţă. În anul 2021 au fost înregistrate următoarele categorii semnificative de venituri prezentate în tabelul 1. Tabelul 1 Informaţii privind structura veniturilor din vânzări |
Nr. crt. |
Venituri |
Suma, lei |
Pondere (%) |
1. |
Venituri din vânzarea biletelor teatral concertistice |
1 621 540,00 |
3,8 |
2. |
Venituri din contracte de leasing |
5 729 741,00 |
13,4 |
3. |
Venituri din subvenţionarea remunerării muncii si a contribuţiilor asigurărilor sociale |
33 794 368,00 |
79,5 |
4. |
Venituri din servicii teatral concertistice-turnee internaţionale |
51 331,00 |
0,1 |
5. |
Venituri din realizarea programelor teatrale |
1 690,00 |
- |
6. |
Venituri din sponsorizarea executată de către Ministerul Culturi privind desfăşurarea Festivalului Maria Bieşu |
1 200 000,00 |
2,9 |
7 |
Venituri din sponsorizarea executata de către S.A. Orange Moldova privind desfăşurarea Festivalului Maria Bieşu |
130 000,00 |
0,3 |
|
Total venituri |
42 528 67,00 |
100,0 |
Pe parcursul anului 2021 I.P.” Teatrul National de Opera si Balet Maria Bieşu”. a înregistrat venituri totale în valoare de 42 528 671 lei. Cota cea mai mare în totalul veniturilor revine veniturilor din prestarea serviciilor (86.6%) si ponderea veniturilor obţinute din contractele de leasing constituie 13,4%. Activitatea operaţională a entităţii include următoarele tipuri de venituri: venituri obţinute din activităţi de spectacole - cultivarea în masă a artei teatrale clasice, venituri obţinute din sponsorizări din partea persoanelor juridice, venituri obţinute din subvenţiile privind remunerarea muncii şi a contribuţiilor sociale şi medicale, venituri obţinute din subvenţiile privind organizarea şi desfăşurarea Festivalului Internaţional Maria Bieşu . Genul principal de activitate reprezintă activităţi de spectacole cu cota de 3,8% în totalul vânzărilor. Ponderea de venituri obţinute din sponsorizări din partea persoanelor juridice şi venituri obţinute din subvenţiile privind organizarea şi desfăşurarea Festivalului Internaţional Maria Bieşu constituie 0,3% şi respectiv 3,2%. Veniturilor obţinute din subvenţiile privind remunerarea muncii şi a contribuţiilor sociale şi medicale revine cota predominantă de 79,5%. Performanţele financiare înregistrate de entitate în perioada de gestiune au contribuit şi la îmbunătăţirea poziţiei financiare a entităţii. Astfel, în structura patrimoniului controlat de entitate predomină imobilizările corporale, inclusiv mijloacele fixe, cota cărora la finele anului 2020 a constituit 89,18% din totalul activelor sau cu 0,69 p.p. mai mult decât la finele anului precedent (Tabelul 2). Creşterea dată se explică prin realizarea procesului de renovare a potenţialului tehnic |
existent în cadrul entităţii, aceasta fiind o condiţie absolut necesară pentru prestarea serviciilor teatral concertistice şi desfăşurarea cu succes a activităţii operaţionale. Un alt aspect pozitiv ce caracterizează modificările care au avut loc în structura patrimoniului entităţii constă în faptul că, datorită efortului depus de entitate, în dinamică s-a constatat reducerea cotei creanţelor curente de la 1,49% la 0,70% sau cu 0,79 p.p. Cota creanţelor curente nu rămâne semnificativă. |
Structura activelor şi surselor de finanţare a acestora a I.P.” Teatrul National de Opera si 5 |
Indicatori |
La finele anului 2020 (lei) |
La finele anului 2020 (%) |
La finele anului 2021 (lei) |
La finele anului 2021 (%) |
Imobilizări necorporale |
97 745,00 |
0,10 |
44 284,00 |
|
Imobilizări corporale |
83 444 354,00 |
89,18 |
82 377 773,00 |
89,87 |
Stocuri |
7 273 741,00 |
7,77 |
6 774 365,0 |
7,39 |
Creanţe curente şi alte active circulante |
1 390 727,00 |
1,49 |
608 107,00 |
0,70 |
Numerar si documente băneşti |
1 359 142,00 |
1,45 |
1 860 188,00 |
2,04 |
Total active |
93 565 709,00 |
100,00 |
91 664 717,00 |
100,00 |
Capital propriu |
31 461 569,00 |
33,63 |
29 121 710,00 |
31,77 |
Datorii pe termen lung |
57 807 800,00 |
61,78 |
57 807 800,00 |
63,06 |
Datorii curente |
4 296 340,00 |
4,59 |
4 735 207,00 |
5,17 |
Total pasive |
93 565 709,00 |
100,00 |
91 664 717,00 |
100,00 |
Datele bilanţului atestă o modificare esenţială în cursul anului 2021 privind dependenţa financiară a I.P. „Teatrul National de Opera si Balet Maria Bieşu „ de sursele împrumutate. Astfel, dacă la începutul perioadei de gestiune curente capitalul propriu a constituit numai 33,63% din totalul pasivelor, atunci la sfârşit - 31,77%, ceea ce nu depăşeşte nivelul de siguranţă (50%). Totuşi din punct de vedere al capacităţii de plată I P. „Teatrul National de Opera si Balet Maria Bieşu „ la finele anului 2021 nu dispune de active circulante suficiente pentru achitarea |
datoriilor curente. Această constatare rezultă din informaţia prezentată în Tabelul 3, din care se observă că nivelurile indicatorilor ratei de lichiditate generală, rata de lichiditate rapidă sunt inferioare nivelurilor recomandate, ceea ce permite de a constata că plăţile efectuate de către I P. „Teatrul National de Opera si Balet Maria Bieşu „ se confruntă cu unele dificultăţi aferente achitării datoriilor curente. |
Indicatori |
La finele anului 2020 (lei) |
La finele anului 2021 (lei) |
Nivelul recomandat |
Active circulante |
10 023 610,00 |
9 242 660,00 |
|
Datorii curente |
4 296 340,00 |
4 735 207,00 |
|
Rata de lichiditate generală ( Rlg) = active circulante/ datorii curente |
2,33 |
1,95 |
2-2,5 |
Active circulante |
10 023 610,00 |
9 242 660,00 |
|
Stocuri |
7 273 741,00 |
6 774 365,00 |
|
Datorii curente |
4 296 340,00 |
4 735 207,00 |
|
Rata de lichiditate rapidă (redusă) (Rlr)= active circulante-stocuri/ datorii curente) |
0,64 |
0,52 |
0,7 - 0,8 |
Numerar si documente băneşti |
1 359 142,00 |
1 860 188,00 |
|
Datorii curente |
4 296 340,00 |
4 735 208,00 |
|
Rata de lichiditate imediată (Rli)= Numerar/datorii curente |
0,32 |
0,39 |
0,20-0,25 |
*Rata de lichiditate generală = Active circulante/Datorii curente Acest indicator presupune compararea activelor curente cu datoriile curente. Sensul economic - daca entitatea dispune de active curente suficiente pentru achitarea datoriilor curente în suma deplină. Intervalul optim recomandat constituie 2-2,5. Rata de lichiditate generală micsorată cu 0,38 (de la 2,33 lafinele anului 2020până la 1,95 la finele anului 2021). Astfel rata de lichiditate generală pentru anul 2020 se încadrează în intervalul optim (2-2,5). Rata de lichiditate generală pentru anul 2021 nu se încadrează în intervalul optim (2-2,5). Acest fenomen negativ se explică prin faptul că ritmul creşterii datoriilor curente care nu depăşesc |
ritmul creşterii activelor circulante . Neajunsul ratei de lichiditate generală sunt următoarele: nu se tine cont de structura activelor circulante. Activele pot avea o dimensiune suficienta, dar o structura inadecvata, deoarece mijloacele băneşti, creanţele sunt mai uşor disponibile pentru stingerea datoriilor decât stocurile de mărfuri si materialele. *Rata de lichiditate relativă (redusă = Activ circulant - Stocuri/Datorii curente) Acest indicator reflecta cota datoriilor curente care entitatea este capabilă să achite prin mobilizarea mijloacelor băneşti, investirilor şi creanţelor. Intervalul optim recomandat constituie 0,7-0,8. Rata de lichiditate relativă micsorată cu 0,12 (de la 0,64 la finele anului 2020 până la 0,52 la finele anul 2021). Astfel rata de lichiditate relativă pentru anul 2020 şi pentru anul 2021 nu se încadrează în intervalul optim (0,7-0,8 dar nu mai mare de 1). Din cauza micsorării valorii activelor circulante si a stocurilor în condiţiile micsorării datoriilor curente a scăzut si rata de lichiditate relativă. *Rata de lichiditate imediată = Numerar/Datorii curente Acest indicator caracterizează cota datoriilor pe termen scurt care entitatea este capabila să achite imediat utilizând mijloacele băneşti disponibile. Intervalul optim recomandat constituie 0,2-0,25. Rata de lichiditate imediată majorată cu 0,07 (de la 0,32 la finele anului 2020până la 0,39 la finele anul 2021). Astfel rata de lichiditate imediată pentru anul 2020 si pentru anul 2021 nu se încadrează în intervalul optim (0,2-0,25) si depăseste intervalul optim recomandat, demonstrând evoluţia pozitivă în urma majorării mijloacelor bănesti disponibile în condiţiile majorării datoriilor pe termen scurt. Ca un factor pozitiv se apreciază creşterea ratei de lichiditate, dar până la nivelul maximal recomandat. Creşterea excesivă nu este binevenită. Depăsirea nivelului maximal recomandat reflectă o structură iraţională a activelor, când o parte de mijloace sunt îngheţate în stocuri nejustificative, care nu aduc venit. Activitatea I.P.” Teatrul National de Opera si Balet Maria Bieşu”, desfăşurată în anul 2021, este apreciată nu doar din punct de vedere financiar, dar şi din perspectiva relaţiei ei cu clienţii, a proceselor economice interne care au loc în cadrul entităţii, precum şi din punct de vedere al învăţării şi creşterii/dezvoltării. Aceste aspecte ale activităţii entităţii sunt apreciate şi prezentate în următorul program de activitate pentru anul 2021 Astfel, în anul 2021 au fost prezentate 32 spectacole şi concerte, prezentate în Tabelul 4 după cum urmează: |
Informaţii privind prezentarea spectacolelor şi obţinerea veniturilor din vânzarea biletelor teatrale -concertistice |
Denumirea spectacolului, regizor |
Anul montări |
Nr. |
Încasări din vânzarea biletelor |
Balet „Alba ca Zăpada şi cei 7 Pitici” de Bogdan |
2012 |
1 |
92 120,00 |
Opera „Elixirul Drag ostei” de Gaetano Donizetti, regie Ludmila Alioşina |
2009 |
3 |
50 620,00 |
Balet „Spărgătorul de Nuci”, coregrafia Iurii Grigorovici |
1998 |
1 |
66 200,00 |
Opera „Madama Butterfly” de Giacomo Puccini, regizor coordonator Rodica |
1986 |
2 |
49 700,00 |
Balet „Cippolino”, coregrafia Genrih Maiorov |
2009 |
1 |
60 150,00 |
Balet „Spartacus”, coregrafia Igor Cernîşov |
2016 |
1 |
59 850,00 |
Opera „Traviata” de Giuseppe Verdi, regizor coordonator Aglaia Mudrea- |
1978 |
2 |
77 400,00 |
Balet „Don Quijote” de Ludwig Minkus, coregrafie Alexandr Gorski |
1986 |
1 |
38 150,00 |
Opera „Aida” de Giuseppe Verdi, regie Mihai Timofti |
2005 |
1 |
41 450,00 |
Opera „Macbeth” de Giuseppe Verdi, regie Andrea Battistini |
2017 |
1 |
38 300,00 |
Balet „Lacul Lebedelof’ de Piotr Ceaikovski, coregrafia Marius Petipa şi Lev |
1982 |
2 |
154 300,00 |
Opera „Dama de Pică” de Piotr Ceaikovski, regie Eleonora Constantinov |
1983 |
1 |
59 700,00 |
Opera „Tosca” de Giacomo Puccini, regie Eugen Platon |
1989 |
1 |
19 600,00 |
Opera „Turandot” de Giacomo Puccini, regizor coordonator Rodica Picireanu |
1984 |
1 |
33 500,00 |
Balet „Frumoasa din Pădurea Adormită” de Piotr Ceaikovski, coregrafia |
1989 |
1 |
67 650,00 |
Opera „Evgheni Oneghin” de Piotr Ceaikovski, regie Eleonora Constantinov |
1985 |
1 |
57 450,00 |
Opera „Carmen” de Georges Bizet, regie Mihai Timofti |
2000 |
1 |
64 400,00 |
Opera „Rigoletto” de Giuseppe Verdi, regie Andrea Battistini |
2016 |
1 |
33 400,00 |
Boema |
|
1 |
65 570,00 |
Gala de balet |
|
1 |
64 050,00 |
Ave Maria |
|
1 |
18 230,00 |
Concert de gala |
|
1 |
16 800,00 |
Concert de gala Festival |
|
1 |
55 850,00 |
Gala de Revelion |
|
2 |
311 350,00 |
Iolanta |
|
2 |
25 750,00 |
Total |
|
32 |
1 621 540,00 |
Din mformaţiile prezentate în tabelul 4, rezultă că pe parcursul anului 2021, Instituţia Publică Teatrul National de Operă şi Balet „Maria Bieşu” a organizat şi desfăşurat 32 de spectacole de operă şi balet. Valoarea veniturilor provenite din vânzarea biletelor aferente prezentării spectacolelor desfăşurate constituie 1 621 540 lei cu cota de 3,8% din venitul total. Este de remarcat că pandemia de Covid-19 a influenţat negativ capacitatea de cumpărare a populaţiei şi acest fapt este reflectat în consumul de produse culturale al populaţiei. Pandemia de Covid-19 reprezintă o provocare uriaşă pentru Opera Naţională (şi pentru toate instituţiile teatral-concertistice) şi a avut drept consecinţă descreşterea ratei de ocupare a sălii. Situaţia aferentă gradului de ocupare a sălii de spectacole pentru anul 2021 este redată în tabelul 5 după cum urmează: Tabelul 5. Informaţii privind gradul de ocupare a sălii de spectacole pentru anul 2021 |
Perioada |
Numărul biletelor realizate (nr.) |
Capacitatea ocupării salii de spectacole ( nr.) |
Numărul de spectacole (nr.) |
Total capacitatea ocupării salii de spectacole (nr) |
Gradul de ocupare a sălii de spectacole (%) |
Ianuarie |
754 |
1069 |
2 |
2138 |
35 |
Februarie |
1147 |
1069 |
4 |
4276 |
27 |
Mai |
714 |
1069 |
4 |
4276 |
17 |
Iunie |
845 |
1069 |
4 |
4276 |
20 |
August |
0 |
|
|
0 |
0 |
Septembrie |
2028 |
1069 |
7 |
7483 |
27 |
Octombrie |
35 |
1069 |
1 |
1069 |
3 |
Noiembrie |
1561 |
1069 |
6 |
6414 |
24 |
Decembrie |
2583 |
1069 |
6 |
6414 |
40 |
Total |
9667 |
|
|
|
|
Gradul de ocupare a sălii de spectacole variază în dependenţă de numărul biletelor realizate, numărul de spectacole de balet şi operă prezentate. Instituţia Publică Teatrul National de Operă şi Balet „Maria Bieşu’’ a prezentat în luna ianuarie 2021 două spectacole de balet şi |
operă pentru 2798 de spectatori. La capacitatea sălii de 2138 locuri (pentru 2 spectacole) gradul de ocupare constituie 35,0%. În luna februarie 2021, entitatea a prezentat 4 spectacole de balet şi operă pentru 1147 de spectatori. Această cifră racordată la capacitatea sălii de 4276 locuri (pentru 4 spectacole) denotă un grad de ocupare de 27,0 %. O situaţie similară se constată şi în luna noiembrie 2021, când entitatea a prezentat 6 spectacole de balet şi operă, unde s-a înregistrat un grad de ocupare de 24,0 %, circa 1561 de spectatori din capacitatea sălii de 6414 locuri (pentru 6 spectacole). Pentru perioada anului 2021 instituţia a constatat un grad redus de ocupare a sălii de spectacole în raport cu capacitatea sălii. Pe parcursul anului 2021 au fost organizate turnee internaţionale dintre I.P. „Teatrul National de Operă şi Balet „Maria Bieşu’’” şi entităţile internaţionale privind prezentarea spectacolelor de operă şi balet precum urmează: *Contract nr. 45 din 29.06.2021 - Art Stage GmbH, Germania Finanţarea constituie 100% din partea Art Stage GmbH, Germania Perioada - 29 noiembrie 2021 - 16 decembrie 2021 ( 10 spectacole). Spectacole de balet: ”Frumoasa din pădurea adormită”, ”Coppelia”, ”Spărgătorul de Nuci”. |
*Contract nr. 46 din 29.06.2021 - Art Stage GmbH, Germania Finanţarea constituie 100% din partea Art Stage GmbH, Germania Perioada - 10 octombrie 2021 - 25 octombrie 2021 ( 9 spectacole). Spectacole de operă: ”Traviata”, ”Nabucco”, ”Gala de Operă”. |
*Contract nr. 48 din 09.07.2021 - Leonor Gago Artist Management S.L., Spania. Finanţarea constituie 100% din partea Germania Leonor Gago Artist Management S.L., Spania Perioada - 26 decembrie 2021 - 10 ianuarie 2022 ( 12 spectacole). Spectacole de balet: ” Alba ca zăpada şi cei şapte pitici”, ”Lacul Lebedelor”. Pentru anul 2022 Instituţia Publică „Teatrul National de Operă şi Balet „Maria Bieşu’’” a planificat următoarele activităţi cultural-concertistice după cum urmează:
|
|
Ion Grosu |
Digitally signed by Grosu Ion |
|