Maria Biesu

 
  1. Date generale
    1. Certificat de înregistrare a entităţii, eliberat de Agenţia Servicii Publice.

Număr de înregistrare 100460007910

Data înregistrării 29.12.1992 Seria MD Număr 021046

    1. Capitalul social a fost înregistrat la 29 decembrie 1992 şi constituie 49 691 677 lei.
    2. Entitatea desfăşoară următoarele activităţi care nu necesită licenţă:
  • prestarea serviciilor teatral concertistice ;
    1. Numărul mediu al personalului în perioada de gestiune - 485 persoane, inclusiv pe categorii:
  • personal administrativ - 4 persoane;
  • personal încadrat în procesul de prestare a serviciilor - 303 persoane;
  • personalul de deservire şi administrativ al subdiviziunilor de producţie - 178 persoane.
    1. Remunerarea totală constituie 28 651 342 lei, inclusiv:
  • personalului entităţii în perioada de gestiune 28 651 342 lei, din care:
  • personalul administrativ - 667 675 lei;
  • personalul încadrat în procesul de prestare a serviciilor -17 375 099 lei;
  • personalul de deservire şi administrativ al subdiviziunilor de producţie - 10 608 568 lei.
  1. Politici contabile

Situaţiile financiare sunt întocmite în conformitate cu prevederile Legii nr. 287/2017 şi SNC în vigoare la 31 decembrie 2019. Abateri de la principiile generale şi caracteristicile calitative prevăzute în Legea nr. 287/2017 şi SNC nu au fost comise.

Perioada de gestiune coincide cu anul calendaristic.

Indicatorii situaţiilor financiare sunt determinaţi în baza următoarelor metode şi procedee, prevăzute în politicile contabile aprobate prin ordinul directorului entităţii nr.49 AB din 31 decembrie 2020:

    1. În componenţa mijloacelor fixe sunt incluse imobilizările corporale transmise în exploatare, valoarea cărora depăşeşte plafonul stabilit de legislaţie.
    2. Amortizarea imobilizărilor necorporale şi corporale s-a calculat prin metoda liniară începând cu prima zi a lunii, care urmează după luna transmiterii acestora în exploatare.
    3. Imobilizările necorporale sunt înregistrate în bilanţ conform modelului bazat pe cost.
    4. Creanţele compromise au fost decontate la cheltuieli curente prin metoda directa. Mărimea corecţiilor privind creanţele compromise se determina pe fiecare creanţa , pornind de la suma absoluta a creanţelor compromise .
    5. Contabilitatea stocurilor s-a ţinut în expresie cantitativă şi valorică.
    6. Materialele consumate la prestarea serviciilor sunt incluse în costul serviciilor.
    7. Stocurile importate sunt evaluate în lei moldoveneşti prin recalcularea valutei străine la cursul de schimb al BNM stabilit la data întocmirii declaraţiei vamale.
    8. Soldurile stocurilor la data raportării sunt evaluate prin metoda costului mediu ponderat.
    9. Valoarea anvelopelor şi acumulatoarelor procurate separat de mijloacele de transport a fost decontată la costurile/cheltuielile curente în următorul mod:

■ pentru autoturisme - in mărime de parcursul efectiv.

    1. In componenţa obiectelor de mică valoare şi scurtă durată sunt incluse bunurile, valoarea unitară a cărora nu depăşeşte plafonul stabilit de legislaţie.
    2. Obiectele de mică valoare şi scurtă durată, valoarea unitară a cărora nu depăşeşte 1/6 din plafonul stabilit de legislaţie, sunt decontate la costurile/cheltuielile curente în momentul transmiterii în exploatare.

 

    1. Contabilitatea costurilor de servicii s-a ţinut fară aplicarea conturilor de gestiune. In acest caz, entitatea tine evidenta costurilor serviciilor teatral concertistice , fără a apela la conturile de gestiune din clasa VIII -a a Panului general de conturi contabile şi nu necesită o clasificare suplimentară a costurilor serviciilor teatral concertistice în costuri directe, indirecte , precum şi în costuri variabile şi constante.
    2. Veniturile din vânzări cuprind veniturile din realizarea biletelor la spectacole proprii si după caz,5 % procente din realizarea biletelor altor agenţi economici, prestarea serviciilor de arenda (contracte de leasing) şi sălii de spectacole, decorului şi recuzitei teatrale, subvenţii acordate din bugetul de stat- destinate salarizării angajaţilor
    3. Veniturile din vânzări sunt recunoscute separat pentru fiecare tranzacţie.
    4. Veniturile din prestarea serviciilor sunt recunoscute după metoda prestării integrale.
    5. Ajustarea veniturilor curente în cursul perioadei de gestiune a fost efectuată prin întocmirea înregistrărilor contabile de stornare şi suplimentare.
    6. Costul vânzărilor privind prestarea serviciilor teatral concertistice cuprind valoarea contabilă/costul efectiv al cheltuielilor de salarizarea angajaţilor încadraţi în activitatea de bază, contribuţii de asigurări sociale şi medicale, consum de materiale, energie electrică, energie termică, apa privind activitatea de bază.
    7. Componenţa cheltuielilor de distribuire, cheltuielilor administrative şi a altor cheltuieli din activitatea operaţională a fost stabilită de către entitate de sine stătător în baza anexelor 2, 3 şi 4 la SNC „Cheltuieli”.
    8. Ajustarea cheltuielilor curente în cursul perioadei de gestiune a fost efectuată prin întocmirea înregistrărilor contabile de stornare şi suplimentare.
    9. Operaţiunile de export/import de active/servicii şi alte tranzacţii de comerţ internaţional sunt contabilizate iniţial în monedă naţională prin aplicarea cursului oficial al leului moldovenesc la data întocmirii declaraţiei vamale.
    10. Elementele monetare în valută străină (numerarul, creanţele şi datoriile, cu excepţia avansurilor acordate şi primite pentru procurări/livrări de active şi servicii, investiţiile financiare, cu excepţia acţiunilor şi cotelor pârţi) sunt recalculate în moneda naţională la data raportării.
  1. Imobilizări necorporale
    1. Costul de intrare a imobilizărilor necorporale la 01.01.2021 - 816 660 lei.
    2. Majorările costului de intrare a imobilizărilor necorporale în cursul 2021 - 30 000 lei.
    3. Costul de intrare a imobilizărilor necorporale la 31.12.2021 - 846 660 lei.
    4. Amortizarea acumulată a imobilizărilor necorporale la 01.01.2021 - 718 915 lei.
    5. Majorarea amortizării acumulate a imobilizărilor necorporale în cursul 2021 - 0 lei.
    6. Amortizarea acumulată a imobilizărilor necorporale la 31.12.2021 - 802 376 lei.
    7. Valoarea contabilă a imobilizărilor necorporale amortizabile la 31.12.2021 - 44 284 lei.
  2. Imobilizări corporale
    1. Costul de intrare (sau altă valoare ce substituie costul de intrare) a imobilizărilor corporale la 01.01.2021 - 61 923 106 lei.
  1. Majorările costului de intrare (sau altei valori ce substituie costul de intrare) a imobilizărilor corporale în cursul 2021 - 729 469 lei, inclusiv: transferarea imobilizărilor corporale de la un răspunzător de bunuri materiale la alt răspunzător de bunuri materiale -

712 133 lei, transferarea din componenţa OMVSD în component imobilizărilor corporale - 0 lei, procurarea contra plată de la alte persoane juridice - 712 133 lei:

  1. Transferurile imobilizărilor corporale în cursul 2021 la costul de la un răspunzător de bunuri materiale la alt răspunzător de bunuri materiale la aceiaşi categorii - 712 133 lei,
  2. Transferurile imobilizărilor corporale în cursul 2021 la costul de intrare (sau altă valoare ce substituie costul de intrare) în categoria stocurilor - 0 lei .

 

4.6 Procurarea contra plată a imobilizărilor corporale în cursul 2021 de la persoane juridice - 17 336 lei

  1. Costul de intrare (sau altă valoare ce substituie costul de intrare) a imobilizărilor corporale la 31.12.2021 - 61 940 443 lei.
  2. Amortizarea acumulată a imobilizărilor corporale la 01.01.2021 - 36 286 552 lei.
  3. Majorarea amortizării acumulate a imobilizărilor corporale în cursul 2021 - 1 083917 lei.
  4. Amortizarea acumulată a imobilizărilor corporale la 31.12.2021 - 37 370 469 lei.
  1. Creanţe
    1. Valoarea contabilă a fiecărei grupe de creanţe la începutul şi sfârşitul perioadei de gestiune, inclusiv cota curentă a creanţelor pe termen lung, este prezentată în tabelul 5.1.

Tabelul 5.1.

Informaţii privind valoarea contabilă a creanţelor pentru anul 2021

 

Nr.

crt.

Grupe de creanţe

Suma,

Lei

la 01.01.2021

la 31.12.2021

1.

Creanţe comerciale

0

0

2.

Avansuri acordate

57 698

123 351

3.

Creanţe ale bugetului

0

0

4.

Creanţe ale personalului

133 100

738

5.

Creanţe privind veniturile din utilizarea de către terţi a activelor entităţii

1 737 260

1 021 449

TOTAL

1 928 058

1 145 538

5.2 Informaţia privind mărimea provizioanelor (corecţiilor) privind creanţele compromise, sunt prezentate în tabelul 5.2.

 

Tabelul 5.2.

Informaţii privind creanţele compromise şi provizioanele (corecţiile) pentru anul 2021

 

Denumirea

corecţiei

Sold la 01.01.2021

Constituirea

Utilizarea

pentru

decontarea

creanţelor

Decontarea la venituri

Sold la 31.12.2021

Corecţii (provizioane) privind creanţele compromise (lei)

569 025

0

0

0

569 025

 

  1. Stocuri
    1. Informatia privind stocurile pentru anul 2021, în contextul prevederilor de SNC „Stocuri”, este prezentată în tabelul 6.1.
   

Nr.

crt.

Denumirea indicatorilor

Suma,

Lei

1.

Valoarea stocurilor intrate în perioada de gestiune, inclusiv:

 

 

Materiale

627 941

 

Obiecte de mică valoare şi scurtă durată

331 362

2.

Valoarea stocurilor ieşite în perioada de gestiune, inclusiv:

 

 

Materiale

707 758

 

Obiecte de mică valoare şi scurtă durată

71 459

 

Valoarea casării OMVSD

2 575 721

3.

Valoarea contabilă a stocurilor evaluate la valoarea realizabilă netă la situaţia din data raportării, inclusiv:

 

 

- la cost de intrare

 

 

- ajustarea pentru deprecierea stocurilor

 

4.

Suma ajustării pentru deprecierea stocurilor în perioada de gestiune

 

 

- recunoscută

 

 

- decontată

 

5.

Valoarea contabilă a stocurilor gajate în contul datoriilor la situaţia din data raportării

 

  1. Capitalpropriu

7.1 Potrivii pct.5 al Hârâirii cu privire la organizarea şi funcţionarea unor mstituţii publice teatrale şi concertistice nr.5/2019, patrimoniul întreprinderilor de stat supuse reorganizării prin transformare se va transmite instituţiilor publice nou-create, în conformitate cu prevederile Regulamentului cu privire la modul de transmitere a bunurilor proprietate publică, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.901/2015, cu excepţia terenurilor proprietate publică de stat.

Conform pct.10 subpct.2) lit.a) al Regulamentului cu privire la modul de transmitere a bunurilor proprietate publică, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.90l/2OI5, decizia de transmitere a bunurilor proprietate publică se adoptă de Autoritatea publică centrală în cazul transmiterii bunurilor proprietate publică de stat în cadrul unei şi aceleiaşi autorităţi a administraţiei publice centrale, în cazul transmiterii bunurilor de la o autoritate publică autonomă, întreprindere de stat sau subdiviziunilor lor, către alta, subordonate autorităţii respective cu informarea obligatorie a Agenţiei Proprietăţii Publice subordonată Ministerului Economiei.

Modul de contabilizare a capitalului propriu şi datoriilor şi de prezentare a informaţiilor aferente în situaţiile financiare este stabilit în Standardul Naţionale de Contabilitate „Capital propriu şi datorii”, aprobat prin ordinul ministrului finanţelor nr. 118/2013.

Potrivit pct.5 al standardului menţionat, capitalul propriu include capitalul social, capitalul suplimentar, capitalul neînregistrat. capitalul neversat, capitalul retras, rezervele, profitul nerepartizat (pierderea neacoperită), alte elemente ale capitalului propriu.

Totodată, Planul general de conturi contabile, aprobat prin ordinul ministrului finanţelor nr. 119/2013, reglementează modul de înregistrare a faptelor economice în conturi care rezultă din

 

prevederile SNC. înregistrarea faptelor economice în conturi se efectuează în funcţie de conţinutul economic al acestora, cu respectarea prevederilor SNC şi politicilor contabile ale entităţii.

I.P.” Teatrul National de Opera si Balet Maria Bieşu” care a activat în condiţii de autogestiune, reorganizate pe parcursul anului 2019, a înregistrat mărimea capitalului social în contul 343 “Alte elemente de capital propriu”.

Pentru contabilizarea valorii proprietăţii statului transmis I.P.” Teatrul National de Opera si Balet Maria Bieşu” in anul 2020 în condiţii de autonomie fmanciară, a fost utilizat contul 316 “Patrimoniul primit de la stat cu drept de proprietate" care este destinat generalizării informaţiei privind existenta şi modificarea valorii patrimoniului primit de la stat conform actelor de constituire şi/sau alte documente prevăzute de legislaţie, cu excepţia patrimoniului înregistrat în componenta capitalului social.

Astfel, la situaţia din 01.01.2021 soldul contului 343 “Alte elemente de capital propriu” care cuprinde patrimoniul statului, a fost transferat la contul 316 “Patrimoniul primit de la stat cu drept de proprietate”.

 
  1. Datorii
    1. La data raportării entitatea nu înregistrează datorii cu un termen de achitare mai mare de 5 ani în sumă de până la 10 000 000 lei.
    2. Valoarea totală a datorii lor acoperite cu garanţii constituie 4 735 207 lei. Valoarea contabilă a activelor depuse în calitate de garanţii pentru acoperirea datoriilor constituie:
  • stocuri - 6 774 365 lei;
  • clădiri - 24 345 109 lei;
  • maşini şi utilaje - 205 795 lei.
    1. Valoarea contabilă a fiecărei grupe de datorii la începutul şi sfârşitul perioadei de gestiune, inclusiv cota curentă a datoriilor pe termen lung, este prezentată în tabelul 8.1.
 

Tabelul 8.1.

Informaţii privind valoarea contabilă a datoriilor pentru anul 2021

 

 

 

 

Suma,

 

Nr.

Grupe de datorii

 

 

ei

 

crt.

Datorii pe

termen lung

Datorii curente

 

 

la 01.01.2021

la 31.12.2021

la 01.01.2021

la 31.12.2021

1.

Datorii comerciale

 

 

616 050

670 118

2

Avansuri primite curente

 

 

 

313 734

2.

Datorii fată de personal

 

 

2 227 880

2 405 408

3.

Datorii privind asigurările sociale si medicale

 

 

1 142 893

1 061 238

4.

Datorii fata de buget

 

 

309 517

273 415

5.

Alte datorii

57 807 800,00

57 807 800,00

0

10 294

TOTAL

57 807 800,00

57 807 800,00

4 296 340

4 734 207

    1. Informaţia privind subvenţiile privind remunerarea muncii şi a contribuţiilor de asigurări sociale şi medicale pentru perioada de gestiune este prezentată după cum urmează:
  • valoarea contabilă a subvenţiilor la 01.01.2021 0 lei
  • valoarea contabilă a subvenţiilor la 31.12.2021 0 lei
  • mărimea subvenţiilor primite pe parcursul perioadei de gestiune 33 794 368 lei
  • mărimea subvenţiilor decontate pe parcursul perioadei de gestiune 33 794 368 lei

 

mărimea subvenţiilor restituite în perioada de gestiune 0 lei

mărimea subvenţiilor care urmează a fi restituite în

perioada de gestiune ulterioară 0 lei

 
  1. Venituri
    1. În anul 2021 au fost înregistrate categoriile semnificative de venituri prezentate în tabelul 9.1.
 

Tabelul 9.1.

Informaţii privind categoriile semnificative de venituri

 

Nr.

crt.

Venituri

Suma,

lei

1.

Venituri din vânzarea prestarea serviciilor

36 798 930

2.

Venituri din contracte de leasing

5 729 741

3.

Venituri aferente diferenţelor de curs valutar

3 012

4.

Alte venituri

6 144

 

Total

42 537 827

  1. Cheltuieli
  1. În anul 2021 au fost înregistrate următoarele cheltuieli reflectate la contul 711.3 Costul serviciilor prestate prezentate în tabelul 10.1.

Tabelul 10.1.

Informaţii privind costul vânzărilor

 

Nr

Elemente de cheltuieli

Suma ( lei)

1

Accesorii ,reparaţia încălţămintei de scena

1 015

2

Amortizarea activelor nemateriale

69 884

3

Amortizarea activelor imobilizate

1 019 168

4

Amortizarea OMVSD( amortizarea decoraţiilor scenice)

 

5

Apa potabila, canalizare pentru activitatea de bază

65 305

6

Arenda transport

 

7

Arenda echipamentului scenic

 

8

Articole, servicii pentru machiaj

2 431

9

Artişti nerezidenţi invitaţi pentru participarea la spectacolele organizare de teatru

684 584

10

Artişti nerezidenţi invitaţi pentru participarea la Festivalul Internaţional Maria Bieşu

 

11

Bilete teatrale

5 806

12

Broşuri si programe teatrale

27 643

13

Cheltuieli de montare, demontare a Festival. International Maria Bieşu

169 179

 

14

Cheltuieli privind desfaşurarea Festivalului International Maria Bieşu

443 254

15

Servicii frizerie

5 750

16

Servicii privind deservirea delegaţiilor

12 055

17

Cazarea invitaţilor nerezidenţii p-u desfaşurarea spectacolelor organizate de TNOB

55 526

18

Cheltuieli de reclamă , realizări scenice ,întreţinerea ţinutelor scenice

29 977

19

Servicii de organizarea evenimentelor -partea tehnică

129 300

20

Comision comercial privind realizarea biletelor teatral concertistice prin intermediul Tichet SRL

77 760

21

Test corona virus Covid 19

15 286

22

Remunerarea personalului nemijlocit încadrat in procesul de prestare a serviciilor teatral- concertistice

17 624 488

23

Contribuţii de asigurări sociale de stat obligatorii a personalului nemijlocit încadrat în procesul de prestare a serviciilor teatral- concertistice

5 091 007

24

Contribuţii de asistentă medicală a personalului nemijlocit încadrat in procesul de prestare a serviciilor

60 510

25

Reparaţia curentă a bannerelor

73 508

 

Energia electrica utilizată privind prestarea serviciilor teatral- concertistice

206 791

 

Energia termică utilizată privind prestarea serviciilor teatral- concertistice

1 025 040

 

Evacuarea deşeurilor utilizată pentru prestarea serviciilor teatral- concertistice

3 931

 

Servicii de pază privind prestarea serviciilor teatral- concertistice

269 407

 

Transport avia aferente nerezidenţilor invitaţi participarea la spectacolele organizare de teatru

18 370

 

 

Alte cheltuieli

14 911

 

Total

27 201 886

  1. Cheltuieli reflectate pe parcursul anului 2021, la contul contabil 713 Cheltuieli administrative , sunt prezentate în tabelul 10.2.

Tabelul 10.2.

Informaţii privind cheltuielile administrative

 

Nr

Elemente de cheltuieli

Suma ( lei)

1

Remunerarea personalului de deservire şi administrativ încadrat in procesul de prestare a serviciilor teatral- concertistice

10 924 929,16

2

Contribuţii de asigurări sociale de stat obligatorii a personalului de deservire şi administrativ încadrat în procesul de prestare a serviciilor teatral- concertistice

3 188 322,87

3

Contribuţii de asistentă medicală a personalului de deservire şi administrativ încadrat in procesul de prestare a serviciilor

38 761,34

4

Amortizarea activelor imobilizate

51 273,35

5

Amortizarea activelor nemateriale

13 576,88

6

Casarea obiectelor de mica valoare si scurta durata

665 537,24

7

Canalizarea , evacuarea gunoiului

2 316,93

8

Cărţi şi ediţii periodice

3 306, 66

9

Cheltuieli scenice

1 136,01

10

Montarea si demontarea ,tipărirea bannerului

2 091,61

11

Cheltuieli privind calcularea TVA din servicii de import

184 786,11

12

Cheltuieli de deplasare

12 948,74

13

Cheltuieli poştale

1 860,70

14

Cheltuieli bancare

17 913,49

15

Servicii arenda autoturn

9 600,00

16

Servicii de reparaţie si deservire a mijloacele de transport arendate

204 822,06

17

Cheltuieli privind reviste de specialitate

8 704,84

18

Cheltuieli privind procurarea florilor

6 087,50

19

Reparaţii curente a utilajului

1 936,00

20

Coroană

15 165,00

21

Reparaţia curenta a clădirii

2 641,87

22

Abonament lunar de transport

180,00

23

Apă potabilă

1 370,90

 

Apa si canalizarea

35 272,85

24

Amortizarea decorului

5 727,28

25

Energia electrică

164 959,39

26

Energia termică

817 564,14

 

27

Impozit la sursa de plata

62 769,12

28

Instalarea , montarea echipamentului electric

16 639,32

29

Onorarii nerezidenţilor

252 988,94

30

Întretinerea sistemului de încălzire

7 198,70

31

Servicii de reparaţie si deservire a utilajului

8 948,24

32

Servicii de audit

36 000,00

33

Servicii notariale

290,00

34

Paza

157793,44

35

Produse alimentare

1 828,86

36

Rechizite de birou

21 001,61

37

Reparaţia curentă a clădirii

96 807,78

38

Reparaţia , accesorii pentru tehnica de calcul

54 340,06

39

Reparaţia curentă a mijloacelor fixe

6 068,55

40

Cheltuieli neconfirmate documentar

800,00

41

Semnătura electronică

700,00

42

Servicii alimentaţie publice

2 109,00

43

Servicii de curăţenie

4 165,70

44

Servicii de diagnostica sistemului de apeduct

10 116,00

45

Servicii încărcarea tonerului pentru imprimante

5 215,00

46

Servicii de deratizare

15 408,00

47

Servicii de deservirea programului contabil 1C

25 699,00

48

Servicii de instruire profesionala

14 544,72

49

Servicii recrutare de personal

10 00,00

50

Diferite

39 8900

51

Internet , telefonie mobilă

93 296,56

52

Servicii cadastrale

390,00

53

Servicii de asigurare auto

260,40

54

Testări mijloace protecţie

546,00

55

Veselă de unica folosinţă

7 058 14

56

Produse , soluţii pentru întreţinerea curăţeniei

121 844,01

57

Taxa p-u folosirea drumurilor

2 689,00

58

Servicii suport site tnob.md

1 000,09

59

Confecţionarea , reparaţia ţinutelor

561,36

60

Asigurarea medicala

900,00

61

Carnet ATA

7 380,00

62

Casarea anvelopelor p-u automobile arendate

12 684,48

 

Total

17 475 015.13

 

 

 

Мар
1
3
4
5
7
8
9
10
11
12
13
14
15
17
18
19
20
21
22
24
25
26
27
28
29
31
Апр
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Май
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Июн
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
«Национальный Театр Оперы и Балета "Мария Биешу"»